Gå till huvudinnehåll

Plandent om pandemin

Applikationsspecialist Patricia

Det här är Patricia, vår utbildningsexpert med stenkoll på Romexis. En fantastiskt positiv idéspruta och uppskattad kollega som verkligen brinner för sitt jobb. ⁠

Hej Patricia! Vad jobbar du med på Plandent?

- Jag arbetar som applikationsspecialist och utbildare för digitala system. Det är mig kunderna träffar fysiskt eller digitalt när de investerar i t ex Romexis, Panorama eller CBCT. Jag skapar snabbguider och instruktionsvideos och sen testar jag Romexis tillsammans med Planmeca när det kommer nya versioner.

Hur länge har du jobbat på Plandent?⁠

- I mer än 8 år. Jag har jobbat som utbildare i snart 20 år.⁠

Vad är roligast med ditt jobb?⁠

Det är så mycket. Men absolut roligast är att utbilda och hjälpa våra användare.

- Jag är tandsköterska och utgår från den erfarenheten när jag utbildar och tar fram material. Jag har alltid tyckt om att hjälpa andra så jag har det bästa jobbet! Jag älskar min tjänst eftersom Planmecas produkter är levande och intressanta vilket gör att jag får utvecklas och vara kreativ.⁠

Hur har din tillvaro förändrats under pandemin?⁠

- Som utbildare är det svårt att hålla avstånd och utföra en corona-säker fysisk utbildning, då det oftast sker i ett litet rum med många personer. Det är allas vårt ansvar att följa rekommendationerna från FHM men tillsammans kan vi hitta nya lösningar. Kreativiteten har flödat och nu gör jag de flesta utbildningar digitalt via Teams eller Skype, och det blir lika mycket skratt och goa känslor. De flesta hoppas att den här möjligheten kommer att finnas kvar när covid-19 inte längre är ett hot. Fördelarna är att det är mycket bättre för miljön (vi undviker resorna), vi sparar tid och pengar och det är flexibelt.⁠

Ditt jobb är ju som ett intresse också. Men vad gör du när du inte jobbar?⁠

- Jag är en ensamvarg och trivs som bäst när jag får vara hemma där det är skog och natur, gärna tillsammans med min sambo och vår lilla omplaceringshund. Ibland blir det en härlig golfrunda och sen… en hel del jobb.

Servicetekniker och teamleader Daniel

Det här är Daniel. Han bor på Tjörn och är servicetekniker och teamleader i Västsverige. Daniel har jobbat på Plandent sedan 2012 och är utbildad inom automationsteknik. ⁠

Förutom att hjälpa kunderna med service på units och röntgen, vad gör du på jobbet?⁠

- Till stor del innebär arbetet också mycket teknisk support till våra kunder.⁠

Vad tycker du är roligast då?⁠

Det bästa med jobbet är att träffa alla trevliga kunder och att få jobba med intressant och utvecklande teknisk utrustning. Det är kul att det är så varierande från dag till dag.⁠⁠

Vad gör du helst när du är ledig?⁠

- Mitt stora intresse är musik och att spela gitarr. Jag har byggt en studio, så mycket tid spenderas där. Jag spelar även i bandet Lazy Dogs, men det har inte blivit många gig igår. Ett annat intresse är bilar och jag har en Ford Mustang Fastback 1969 som jag har spenderat några timmar på. De senaste två åren har dock den mesta tiden lagts på att bygga ut huset.⁠

Tror du att du kommer fortsätta med några ”pandemivanor” även när den här märkliga tiden är förbi?⁠

- Jag kommer nog att kommunicera mera digitalt via Teams-möten, som vi gjort under pandemin. En stor förändring har varit ju varit kommunikationen och nya digitala kanaler, vilket har varit positivt.⁠

Utrustningssäljare Carl-Adam

Carl-Adam bor i Stockholm och jobbar som engagerad utrustningssäljare. Han är en lagom allvarlig man och hans kontor ser ut som en blandning av här-jobbar-en-vuxen-människa och en riktigt bra leksaksaffär. Hit kan man vända sig både för goda råd, produktinformation och en runda på hoverboarden – bra kollega med andra ord.

Hur länge har du jobbat på Plandent?

- Oj! Lite drygt 9 år.

Vad gjorde du innan du kom till oss?

- Innan bananskalet tog mig in på denna bana var jag fastighetsmäklare.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Kundkontakten faktiskt!

Vad sysslar du med på fritiden?

- Corona är ett elände. Men jag tränar och samlar på gamla Star Wars-leksaker.

Dina digitala vanor, har de förändrats i och med pandemin?

- Lite mer av shoppingen sker förstås på nätet. Tyvärr också en större del av det sociala livet…

Tror du att du kommer att fortsätta med någon ny vana när pandemin äntligen är förbi?

- Jag kommer nog jobba lite mer hemifrån.

Något nytt du lärt dig under pandemin?

Hur oerhört viktigt det är att faktiskt träffa andra människor.

Servicetekniker Robert

Robert, som bor i Lödöse i Västergötland, har lång erfarenhet som drift-, underhåll- och servicetekniker. Han har dessutom hunnit med att jobba med dykning i Egypten och som fotograf, bl a för Göteborgsoperan och Stadsteatern. Men nu är han servicetekniker på Plandent sedan 2018 och det är vi glada för!⁠

Vad uppskattar du mest med ditt jobb?⁠

– Variationen – att en dag aldrig är den andra lik. Det är utvecklande och att få lära sig nytt är stimulerande.

Jag får också omedelbar respons: När ett fel är åtgärdat får jag kundens återkoppling direkt på plats.⁠⁠

När du inte jobbar, vad gör du helst då?⁠

– Jag har alltid mest varit intresserad av friluftsliv, t ex kanotsemester på sommaren och långfärdsskridskor vintertid. Med en sprallig femårig dotter som föredrar utomhuslekar så har den pågående pandemin inte påverkat oss i någon större utsträckning. Mycket korvgrillning blir det, oavsett årstid och väderlek. Eftersom jag bor på en mindre skogstomt och föredrar matlagning på vedspis finns alltid mycket att göra med yxa och såg.⁠

Så du har inte ändrat vanor så mycket under pandemin?⁠

– Nej, sociala medier använde jag redan ganska ofta, eftersom många av mina bekanta är utspridda över Sverige och världen då jag lärt känna dem i samband med utlandsjobb och inom musikbranschen. Däremot blir det oftare telefonsamtal med folk som är i riskgrupper istället för besök. Annars bara mindre förändringar, som att försöka storhandla mer sällan och då på tider när det är glest i butiken.⁠

Förbrukningssäljare Lotta

Lotta är förbrukningsexperten som inte är rädd för att ta tag i saker. Hon har en bakgrund som tandsköterska och operationstandsköterska, bor i Sundsvall och jobbar i ett distrikt som sträcker sig från Uppsala, Dalarna och rakt upp så långt man kan komma i Sverige.

Vad är bäst med ditt jobb?

Det bästa är alla trevliga kunder som jag möter.

- Det ett varierande arbete eftersom jag reser till många olika städer och orter i mer än halva Sverige.

Hur länge har du jobbat på Plandent?

- I 8 år.

Vad brinner du lite extra för i din tjänst?

- Vad jag brinner lite extra för är när jag får hjälpa en kund så det blir så bra som möjligt med deras förbrukning. Till exempel med att installera PlanOrder.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

- Jag tränar på min fritid, på gym.

Har pandemin påverkat ditt liv på något sätt? Hur? Finns det något som varit bra med pandemin?

- Mitt jobb blev ju väldigt annorlunda i pandemitider då jag bor otroligt mycket på hotell och är borta mycket vanligtvis. Nu blir det hemmakontor och en del stöttning av vår kundservice under hela våren och sommaren. Under hösten började jag resa lite igen, men i och med andra vågen och lokala restriktioner så blev det hemma arbete på nytt.

Har du fått några nya vanor i och med pandemin?

- Ja, visst använder jag nätet mer när jag shoppar, men det har jag egentligen alltid gjort. Jag handlar mat via app och hämtar upp den för att slippa utsätta mig för smitta. Jag tränar också med PT i en studio där jag är ensam och det känns bra när man inte kan gå på sitt vanliga gym.

Valideringstekniker och teamleader Michael

Michael är valideringstekniker på Plandent sedan två år tillbaka och bor i Arlöv utanför Malmö. Han är utbildad elektriker, inom bland annat diskmaskinsteknik och har södra Sverige som sitt distrikt.⁠

Hej Micke! Valideringstekniker – vad innebär det?⁠

- Det innebär att jag åker ut en gång per år till våra kunder för att kontrollera/validera deras utrustning i sterilen. Det kan röra sig om diskdesinfektorer och autoklaver. Jobbet innebär även nyinstallation, service och reparation av dessa maskiner.

Hur har din vardag förändrats under det här året?⁠

- Mina digitala vanor har inte ändrats så mycket. Jag använde tjänster via nätet även innan, men självklart har det blivit mycket mindre besök i butiker nu. Och mycket mobil, skype och liknande med släkt och vänner, men även i jobbet – vi har veckomöten via digitala plattformar. Jag tror jag kommer fortsätta som nu, med inhandling och utnyttjande av digitala tjänster, när pandemin är över.⁠

Vad är roligast med din tjänst?⁠

Friheten. Vi bokar egna jobb och sköter den egna planeringen helt och hållet. Det betyder att jag får en nära kontakt med klinikerna och deras personal.

Man måste gilla att köra bil (vilket jag gör) för det kan vara långa körningar och ibland får man bo borta på hotell.⁠

När du är ledig, vad gör du helst då?⁠

- Jag försöker träna en del. Att vara utomhus och promenera är det som jag unnar mig nu.